rta: Sztnyi Anik s Tth Lszl
Az egsz osztlyombl kifejezetten rad az a tny, hogy minden egyes tagja ki nem llhat engem. Szemlyisg szempontjbl akadnak mindenfle jellem szemlyek: pldul az olyanok, akik nfeledten azt csinlnak, amihez nekik pp kedvk van, fittyet hnynak mindenre, ezltal egy vezeti szerepet tudhatnak maguk mgtt. Vannak olyanok is, akik ezeknek a szemlyeknek pancsolnak, hzelegnek. Azrt, hogy az osztlyon bell minl magasabb rangltrn helyezkedhessenek el, s hogy kiemelkedhessenek. S sajnos akarnak ktszn emberek is, akik prblnak minl inkbb a kzelembe frkzni, s htba tmadhassanak .S vannak ,,bokor mg bj,, alakok:Akik nem kpesek a szemembe mondani s kinyilvntani rlam a vlemnyket .Visszatrve az iskolban zajlnapirendhez:Be sem rek a tanterembe, a bejratnl hallom, hogy rlam van sz:Mit mondtam, mit csinltam stb. Rosszul esik az, hogy beszlnek s vannak velem holott ln gy gondolom nem adtam okot arra, hogy ilyenfajta bnsmdban rszesljek. S hogy mi az az ok, ami miatt ilyenek velem?Roppant egyszer. Mert nekik olyan jelentktelen letk van, hogy az enymmel foglalkoznak. Tovbbi ok az is, hogy nem ismerkednek leginkbb akkor mutatkozik meg mikor a klsm alapjn tlnek: Piszklnak a hossz hajam a termetem az ltzkdsem miatt. Osztlytrsaimnak van szemk, de nem ltnak vele. Mert ha nem ltjk a bels tulajdonsgaimat s rtkeimet azzal csak sajt magukat rjk le elttem. A klsm sszhangba van a bels tulajdonsgaimmal s kinzetemmel nmagamat fejezem ki, s azt sugall krnyezetemben l embereknek, hogy nyugodtan merek msmilyen leni, mint amilyenek a tbbiek, s hogy nem vagyok hajland a sorba bellni osztlytrsaimmal ellenttbe, akik kzl sokak krnikus megfelelsi knyszerrel szenvednek. A msodik tmadsi felletem Ez azrt van mert nem bzok meg bennk, s megsznt eljk a marad jindulatom is. Egyik osztlytrsam szerint a legnagyobb problma velem kapcsolatban, hogy fellengzs stlusom van. A semmire. Ha tnyleg gy lenne, ahogyan azt felvzolta, akkor is meg lenne r az okom, nmagamban azrt, mivel nem egy-kt sikert ltem mr el az letem sorn, amire bszke lehetek. Mg k aligha mutathatnak fel brmit is , amit letettek az asztalra. Ezek lennnek azok a dolgok, amelyek miatt az n ,,kedves,, osztlytrsaim lland jelleggel bosszantanak, idegileg a padlra tesznek. Ez alatt a ngy esztend alatt minden egyes napom egy agyrm volt, folyamatos megalztatsban volt rszem. Hogy mirt nem kzltem a problmkat az osztlyfnkmmel? Valban. Az osztlyfnk misem tud az osztlyban zajl trtnsekrl. Ha gy hatroznk, hogy megbeszlem vele a gondjaimat, nem tenne semmit az gyrdekben. Vagy azt mondan, hogy t ez nem rdekli, nem foglalkoztatja, vagy, hogy ne rulkodjak, vagy, hogy 18 ves ltemre ideje lenne meg tanulnom magam kezelni a problmkat. Holott sokkal nagyobb rtket kpviselek- msok szerint-, mint az osztlytrsaim, ennek ellenre mgis azt rzem, hogy az osztlyfnkm az prtjukra llt. Harmincegy emberrel llok szemben, s magatehetetlennek rzem magam. Nem tudom, hogy mit tegyek s, hogy mit helyes tenni ilyen helyzetben. Bzom abban, hogy a hasonl helyzet dikok ltalam ert tudnak majd nyerni, s megoldst tallok a problmra. Mert sajnos csak s kizrlag magamra szmthatok… ,,,
Z nagyon szinte volt. Ahogy csinltam vele a riportot szre vettem rajta, hogy nagyon bntja, hogy nem rtik t meg pedig rtket kpvisel az ilyen embereket nem szabd eltlni, nem is rtem, hogy az osztlytrsai mirt tlik el t hiszen mg egy olyan embert nem ismerek aki ennyi sok elismerst elnyert(pldul:tbb szaval versenyen els helyezst s megyei illetve orszgos szintrl beszlnk)mirt tasztja t ki a trsadalom?Mert egy olyan stlust kpvisel ami egyedi mint kltszkdsben mint llekben, belsben. Azt rzi az n megltsom szerint, hogy a hibs mindenrl tehet, hiszen ezt kzvetti rla a trsadalom. s ugye mait mindennap mondanak neknk mg ha nem is igaz elhissz8uk ezt a sztereotpit s elkezdjk magunkba keresni a (nem ltez)hibt s egyre eltvolodunk a tbbiektl s mint Z-nek teljesen tformldik a szemlyisgnk, hiszen gondoljunk bele 4ven t pont a serdlkor felnttvls kszbn bekerlnk egy kzsgben mint Z s folyton ki vagyunk rekesztve a mi vlemnynk semmit nem r folyton falba tkznk s ez kihat az egsz napunkra, hetnkre, vnkre nincsenek krlttnk bartok mert senki nemrt meg minket. St mg provoklnak is minket s emberszmba se vesznek nem rtik meg a belsmivolotunkat. ,,Mirt csinljk ezt velem?Mivel rdemeltem ezt ki?,,Milyen sanyar lehet egy fiatal lete aki ilyen krdseket tesz fel magnak?Itt is ltszik hogy inkbb magra hrtja a problmt megjelenik az nfelldozs, hogy inkbb magt okolja ms gonoszsgrt nem pedig msba keresi a (ltez)hibt. Innenis ltszik, hogy Z nem rossz ember. Akkor mgis mirt kell reggelente gyomorflelemmel jnni be az iskola kapujn?Ahogy mondta Z a tanrok elismerik az tehetsgt s ahogy tudnak segtenek .De akkor mit van az, hogy a dikok nem nznek fel r?Taln mert fltkenyek. Z-nek elegend lenne ha csak megbecslnk mint embert s (mint miden embert) tisztelnk neki nincs szksge arra, hogy felnzzenek r, hogy folyton dicsrjk csak ugyan olyan ember szeretne lenni mint a tbbi fiatal akiknek vannak bartai
Az utols riport alanyomat nevezzk „Albertnek” aki az iskolahatsra talakult teljes szemlyisg vltozson esett t ez ksznhet a dik s osztlytrsaink.
n: Hogy rted azt Albert, hogy talakult a szemlyisged a tbbieknek ksznheten?
Albert: Kzpiskolban kezddtt…ltalnos iskolba n voltam az osztlyels nagyon sok bartom volt mert felnztek rm, hogy jl tanulok s kiemelkedek a tbbiektl akik csak a lnyokat kergettk. Mindenki bszke volt rm, hogy kiemelkedek a tbbiek kzl s ms az letfelfogsom. Aztn jtt a kzpiskola…
n: s? Ott mi trtnt veled?
Albert: Bekerltem egy norml tpus iskolban (Teht nem reformtus stb. iskolba). s ugye ott is els osztlyba (kilencedik) kiemelkedtem tanulmnyi eredmnyemmel orvosi egyetemre szerettem volna menni mr ltalnos iskola ta. Teht tudatosan kszltem r. A tanrok mindenki segtett s rlt, hogy kzdk az „lmaim”rt. gy gondoltam, hogy minden ugyangy fog menni, mint az ltalnos iskolban s rltem is, hogy j krnyezetbe kerlk s lesznek j bartaim is. De sajnos nem gy lett mindenki kinevetett, kicsfolt, hogy „Mirt tanulsz annyit?” „Strber”. Nem voltak bartaim s nagyon rossz volt, hogy mirt tlnek el azrt, hogy akarok valamit az lettl (szemben a tbbiekkel). Emlkszem, hogy ppen biolgia ra volt s kiseladst tartottam az egysejtekbl s beszltak a tbbiek, hogy „Te is olyan vagy!” Nagyon rosszul esett, hogy gy viselkedtek velem mikor n nem bntottam ket, st segtettem nekik a hzit megrni.
n: Utna mi trtnt veled/veletek?
Albert: Elkezdtem nem tanulni, hogy a tbbiek befogadjanak s legyenek bartaim, hogy ne keljen gyomorgrccsel bemenni az iskolba, hogy mi trtnik ma velem.
n: Mi volt ezek utn?
Albert: Nem tanultam semmit csak, hogy meglegyen az elgsges jegy. s a tbbiek befogadtak elmentem velk bulizni s jl reztem magam velk, hogy vgre vannak bartaim. De a tanrok s szleim is szrevettk, hogy nagyon sokat rontottam s megvltoztam teljesen kifordulta nmagukbl s pont olyan lettem s gy viselkedtem, ahogy anno a tbbiek velem eltltem, hogy ha valaki j tanul volt s hogy mirt? Mert fltkeny voltam, hogy a j tanulk elrhetnek brmit majd az letben n meg nem. Nem a bels rtkeket nztem hanem, hogy milyen leszek n, ha velk leszek, nagynak reztem magam. De megbntam, mert jtt a tizenkettedik s ugye jtt az rettsgi s nagyon-nagyon lerontottam a jegyeimet, mint az rettsgit, mint a bizonytvnyomat. s feladtam az lmaimat… Hogyha visszatekerhetnm az idt biztos, hogy ms utat vlasztank, s nem tennm tnkre az elkvetkezend 30-40 vemet csak azrt, hogy egy bizonyos klikkbe, trsasgba beilleszkedhessek.
Itt is ltszik az rtkvilgok tkzse, hogy inkbb az okos hzza fel a tbbi egynt, mint fordtva. Lttam Alberten, hogy nagyon bnja az egsz kzpiskolai tanulmnyt, ilyenkor merl fel bennem a krds, hogy (ahogy mr emltettem) milyen lett volna, ha egy reformtus, katolikus iskolba kerlt volna milyen ember lett volna belle tudta volna kvetni az lmait. Szerintem, igen mert ott az-az rtk, amit elvrunk egy tantsi intzmnytl.
Az utols riport alanyomat nevezzk „Albertnek” aki az iskolahatsra talakult teljes szemlyisg vltozson esett t ez ksznhet a dik s osztlytrsaink.
n: Hogy rted azt Albert, hogy talakult a szemlyisged a tbbieknek ksznheten?
Albert: Kzpiskolban kezddtt…ltalnos iskolba n voltam az osztlyels nagyon sok bartom volt mert felnztek rm, hogy jl tanulok s kiemelkedek a tbbiektl akik csak a lnyokat kergettk. Mindenki bszke volt rm, hogy kiemelkedek a tbbiek kzl s ms az letfelfogsom. Aztn jtt a kzpiskola…
n: s? Ott mi trtnt veled?
Albert: Bekerltem egy norml tpus iskolban (Teht nem reformtus stb. iskolba). s ugye ott is els osztlyba (kilencedik) kiemelkedtem tanulmnyi eredmnyemmel orvosi egyetemre szerettem volna menni mr ltalnos iskola ta. Teht tudatosan kszltem r. A tanrok mindenki segtett s rlt, hogy kzdk az „lmaim”rt. gy gondoltam, hogy minden ugyangy fog menni, mint az ltalnos iskolban s rltem is, hogy j krnyezetbe kerlk s lesznek j bartaim is. De sajnos nem gy lett mindenki kinevetett, kicsfolt, hogy „Mirt tanulsz annyit?” „Strber”. Nem voltak bartaim s nagyon rossz volt, hogy mirt tlnek el azrt, hogy akarok valamit az lettl (szemben a tbbiekkel). Emlkszem, hogy ppen biolgia ra volt s kiseladst tartottam az egysejtekbl s beszltak a tbbiek, hogy „Te is olyan vagy!” Nagyon rosszul esett, hogy gy viselkedtek velem mikor n nem bntottam ket, st segtettem nekik a hzit megrni.
n: Utna mi trtnt veled/veletek?
Albert: Elkezdtem nem tanulni, hogy a tbbiek befogadjanak s legyenek bartaim, hogy ne keljen gyomorgrccsel bemenni az iskolba, hogy mi trtnik ma velem.
n: Mi volt ezek utn?
Albert: Nem tanultam semmit csak, hogy meglegyen az elgsges jegy. s a tbbiek befogadtak elmentem velk bulizni s jl reztem magam velk, hogy vgre vannak bartaim. De a tanrok s szleim is szrevettk, hogy nagyon sokat rontottam s megvltoztam teljesen kifordulta nmagukbl s pont olyan lettem s gy viselkedtem, ahogy anno a tbbiek velem eltltem, hogy ha valaki j tanul volt s hogy mirt? Mert fltkeny voltam, hogy a j tanulk elrhetnek brmit majd az letben n meg nem. Nem a bels rtkeket nztem hanem, hogy milyen leszek n, ha velk leszek, nagynak reztem magam. De megbntam, mert jtt a tizenkettedik s ugye jtt az rettsgi s nagyon-nagyon lerontottam a jegyeimet, mint az rettsgit, mint a bizonytvnyomat. s feladtam az lmaimat… Hogyha visszatekerhetnm az idt biztos, hogy ms utat vlasztank, s nem tennm tnkre az elkvetkezend 30-40 vemet csak azrt, hogy egy bizonyos klikkbe, trsasgba beilleszkedhessek.
Itt is ltszik az rtkvilgok tkzse, hogy inkbb az okos hzza fel a tbbi egynt, mint fordtva. Lttam Alberten, hogy nagyon bnja az egsz kzpiskolai tanulmnyt, ilyenkor merl fel bennem a krds, hogy (ahogy mr emltettem) milyen lett volna, ha egy reformtus, katolikus iskolba kerlt volna milyen ember lett volna belle tudta volna kvetni az lmait. Szerintem, igen mert ott az-az rtk, amit elvrunk egy tantsi intzmnytl.
|